torsdag 18 augusti 2011

Jag håller på att sätta min lätt skuvade fyrkantighet på plats.
Det sker genom att utmana mina stora fasor. Exempel:

På mitt vardagsrumsbord har jag tre ljuslyktor. När jag köpte dem i fjol, så fanns de i lila, rosalila, grönt och vitt. Jag har två lila och en rosa. Mönstret i dem är inte riktigt likadant. Stor utmaning för fyrkantigheten.

Har just ramat in en förstoring i en vit loppisram, som (jag köpte två) är kvadratisk och har tre snygga passepartouter. Bilderna däremot var fula, men jag såg dem som ett renoveringsprojekt. Ska in med en förstoring i den andra också förstås.
Nu när jag satte in bilden, så såg jag att passepartouten sitter aningen snett, det diffar två mm från höger till vänster sida (på en längd av 50 cm). Den har antagligen varit så hela tiden, men jag har inte tittat närmare på den innan.
Det här tänker jag lära mig att leva med. Senare ska tavlorna upp på en vit tavellist som ännu inte inhandlats. Den ska sitta på väggen bakom köksbordet och givetvis skulle jag först ha en list som lagom rymde de två tavlorna exakt mitt bakom bordet. Men nu har jag funderat lite. Ska ta en 150 cm:s list istället. Den ska förvisso sitta mitt bakom bordet, men de kvadratiska tavlorna blir placerade åt endera hållet, med plats för andra ramar eller prylar åt det andra. Det är egentligen mot alla mina tänkbara fyrkanter.

Det ska in en Malmbyrå i hallen. Fantasilöst, joo, men praktiskt. Och snyggt! Jag tycker fortfarande att de är snygga. Ovanför ska jag ha en spegel. Och först var det givet att även spegeln skulle vara av ek. Rektangulär förstås. Men nu har jag ångrat mig lite. Jag vet inte vad det blir för nåt, men nåt annat än rektangulärt och ekigt i alla fall.

Det finns nog hopp för mig också. Snart kanske jag går åstad och köper ett klädplagg som har olika skärning på vardera sida. Eller, hemska tanke, axelband på bara den ena sidan :-O

Inga kommentarer: